en

اخبار

به گزارش روابط عمومی بیمه آسماری ،فرزان فروزان فر معاون امور شعب و نمایندگان بیمه آسماری از شعبه قشم بازدید کرد و طی نشست صمیمانه‌ای با نمایندگان به گفت‌وگو پرداخت .

در این نشست ، سجاد حسینی رئیس شعبه قشم ضمن عرض خیرمقدم و خوشامدگویی گزارشی از روند فعالیت‌های اخیر شعبه قشم و فعالیت‌های این شعبه را به سمع و نظر حاضرین رساند .

رئیس شعبه قشم در خصوص عملکرد شعبه قشم افزود :در چند سال اخیر همواره سعی بر این داشته‌ایم که شعبه قشم ازنظر عملکرد و جذب پرتفوی جزء شعب برتر و موفق شرکت بیمه آسماری باشد و با ارائه عملکردی مطلوب و شایسته سهم به سزایی از مجموع پرتفوی این شرکت را به خود اختصاص دهد.

در ادامه معاون امور شعب و نمایندگان ضمن تشکر از زحمات کارکنان و شبکه فروش،به مسائل و مشکلات جاری و موجود پرداخت 

معاون امور شعب و نمایندگان بیمه آسماری در خصوص طرح‌های جدید درمان بیمه آسماری گفت : با توجه به اینکه طرح‌های درمانی شرکت با استقبال بسیاری از بیمه‌گذاران قرارگرفته است ،انتظار می‌رود شبکه فروش شعبه قشم که اکثراً از افراد باتجربه و قدیمی درزمینهٔ فروش هستند روی این رشته تمرکز بیشتری نمایند .

فروزان فر با اشاره به نقش نمايندگان در شركت‌هاي بيمه‌ آسماری  افزود: فروش در شركت بيمه آسماری نماينده محور است و بازاريابي و آموزش صحيح شبكه فروش مي‌تواند تضمين بهبود عملكرد نمايندگان به‌عنوان بازوهاي شركت باشد.

وی در آخر تأکید کرد: شبکه فروش آسماری بایستی همواره به‌عنوان یک مشاور در کنار بیمه‌گذاران باشند و صرفاً فروش بیمه‌نامه را به‌عنوان تنها هدف خود تلقی نکنند و صداقت و اطلاعات صحیح به بیمه‌گذاران را از اولویت‌های اولیه خود بدانند .

 


مدیرعامل بیمه آسماری تاکید کرد که اخذ مالیات بر ارزش افزوده باعث از بین رفتن جذابیت بیمه‌های زندگی خواهد شد، زیرا بیمه‌گذاران سرمایه‌گذاری در این رشته را با سایر بازارهای مالی مقایسه می‌کنند.

علیرضا یزدان‌دوست در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بیمه‌های زندگی و مقایسه بیمه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در این رشته بیمه‌ای با سایر بازارهای مالی مانند سود بانکی، طلا، مسکن و ... اظهار داشت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند باعث کاهش جذابیت بیمه‌های زندگی شود، زیرا به هر حال بیمه‌گذاران نه تنها این موضوع را با نرخ سود بانکی بلکه با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری نیز مقایسه می‌کنند.

وی در عین حال گفت: البته در صنعت بیمه هیچ کسی معتقد به قابل مقایسه بودن بیمه زندگی با سایر بازارها از جمله سود بانکی نیست. از اینرو بسیار امیدوار هستیم که نمایندگان مجلس با حذف مالیات بر ارزش افزوده از صنعت بیمه و در تمامی رشته‌ها موافقت کنند.

گفتنی است، فعالان صنعت بیمه اعتقاد دارند از لحظه صدور بیمه‌نامه زندگی برای فرد، تا سقف مشخص در بیمه‌نامه فرد برابر انواع خطرات پوشش بیمه‌ای خواهد داشت ولی سایر بازارهای مالی چنین امکانی را برای فرد به وجود نمی‌آورند.

مدیرعامل بیمه آسماری خاطرنشان کرد: ایران جزو کشورهایی که از نظر فرهنگ بیمه‌ای توسعه یافته هستند، محسوب نمی‌شود. در سال‌های گذشته قدرت خرید جامعه به دلیل افزایش نرخ تورم، کاهش یافته و همزمان شرکت‌های بیمه نیز به دلایل تورمی ناچار هستند در برخی رشته‌ها حق بیمه‌های خود را افزایش دهند.

یزدان‌دوست افزود: اگر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده حذف نشود، شاید درسال‌های آینده مشاهده کنیم که در بسیاری از رشته‌های غیراجباری شاهد کاهش فروش بیمه‌نامه باشیم.

وی گفت: در حال حاضر می‌بینیم که با وجود اجباری بودن بیمه شاخص ثالث، بخشی از وسایل نقلیه و همچنین درصد بسیار بالایی از موتورسیکلت‌ها فاقد بیمه‌نامه هستند. دلیل این موضوع نیز ارتباط مستقیمی با سطح درآمدی مردم و حداقل حقوق و دستمزد دارد.

مدیرعامل بیمه آسماری توضیح داد: باید توجه داشته باشیم که رشته ثالث تنها رشته اجباری در کشور است و پلیس می‌تواند رانندگان فاقد بیمه‌نامه را جریمه کند اما به هرحال یک فرد از هر طریق ممکن تلاش کرده تا یک خودرو یا وسیله نقلیه برای خود خریداری کند ولی حق بیمه آن شاید برابر با یک ماه از حداقل حقوق باشد و این موضوع باعث کاهش رغبت مردم به خرید بیمه‌نامه باشد.


به گزارش روابط عمومی بیمه آسماری آیت کریمی عضوهیئت مدیره شرکت بیمه آسماری در گفت و گو با خبرنگار چابک انلاین ،بیان کرد:  برای بهبود توانگری شرکت های بیمه شرایط بازاربایدآماده باشد و تولید شرکت های بیمه ای بالا رود زمانیکه تولید بالا می رود منافع، ذخائرو توانگری مالی شرکت ها بالا می رود. 

آیت کریمی در گفت و گو با چابک آنلاین گفت: در حال حاضر بزرگترین شرکت بیمه در ایران ازنظرتوانگری مالی در رتبه پایین تر از بخش خصوصی قراردارد درصورتیکه درست ترین شرکت خاورمیانه بوده وهست این شرکت تعهدات زیادی را می پذیرد که حق بیمه های آن ها هم موقع وصول نمی شود واصل بر این بوده بیمه نامه هایی را عرضه می کند که برای بخش خصوصی جذابیتی ندارد.

وی ادامه داد: برای افزایش توانگری شرکت های بیمه ای، بازارسرمایه باید متنوع شود تا شرکت های بیمه ای برای ذخایر خود  بتوانند فرصت های سرمایه گذاری متنوعی داشته باشند در 15 تا 20 سال گذشته بیمه گران در دنیا به این نتیجه رسیده اند که سرمایه گذاریها به تنهایی جوابگوی زیان بیمه گری نیست.

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه آسماری بیان کرد: سود بیمه گران ازعملیات مستقیم واتکایی نبود بلکه ازسرمایه گذاریهایی که انجام می دادند بود و بعد ازبحران درآمریکای شمالی و اروپای غربی که با ورشکستگی بزرگترین شرکت بیمه عمر دنیا در امریکا به پایان رسید به این نتیجه رسیدند که عملیات بیمه گری باید خود را از نظر فنی تامین کند.

کریمی افزود: درشرکت های بیمه صدور، خسارت ودرآمد حق بیمه باید هم ترازباشند و 5 تا 10 درصد هم سودبیمه گری عاید شرکت های بیمه شود.

وی عنوان کرد: تنوع فرصت های سرمایه گذاری اندک وموقعیت آنها برای شرکت های بیمه جالب نیست زیرا شرکت های بیمه  به دلیل نیاز به نقدینگی وارد سرمایه گذاریهای خیلی بلندمدت نمی شوند. 

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه آسماری تصریح کرد: سرمایه تا 40 درصد باید نقد یا قابل تبدیل به نقد باشد وشرکت های بیمه نمی توانند میزان بالایی از سرمایه خودرا در بازار سهام وارد کنند زیرا عملیات بیمه گری خود دارای ریسک است و بازار سهام می شود ریسک دوم.

کریمی اظهار کرد: دلیل اینکه شرکت های بیمه علی رغم زیان ده بودن بیمه نامه خودرو در این زمینه فعالیت می کنند این است که بازار خودرو یک بازاراجباری است و دلیل دیگر این که بازار بزرگی است و قانون اعداد بزرگ در بیمه نامه اتومبیل می تواند پیاده شود

وی ادامه داد: بخصوص بیمه نامه شخص ثالث که  اجباری و ناشی ازقانون است  بنابراین بیمه نامه شخص ثالث قابل فسخ نیست وبرای شرکت بیمه یک مزیت بزرگ دارد که یک جریان نقدینگی روزمره به شرکت می آورد بنابراین می تواند  ذخائر خود را در پروژه های دیگر سرمایه گذاری کند که هزینه های روزانه و جزئی با آن بر طرف می شود.

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه آسماری گفت: عمده محصولات بیمه ای موجود در بازار همان محصولاتی هستند که در گذشته عرضه می شده اند سال های گذشته به دلیل اینکه ماشین آلات و کارخانجات نو بودند تولیدیهاسرمایه های خود را بیمه می کردند و بیمه گزار توان پرداخت حق بیمه داشت شرکت های بیمه هم خسارت را پرداخت می کردند.

کریمی بیان کرد: در حال حاضرماشین آلات کارخانجات مستهلک شده و صنعت بیمه با احتیاط بیمه می کند و نرخ مناسب اعمال نمی شود شرکت های بیمه ی نوپا هم توان عرضه محصولات جدید را ندارند برای عرضه محصول جدید ابتدا باید نیاز بازار ارزیابی و شناسایی بعد محصول  طراحی شود. 

وی عنوان کرد: بازار در حال حاضر نیاز به محصولات جدید ندارد زیرا توان مالی تولید کنندگان  پایین است وسیستم های بیمه ای که به نفع بیمه گزاربیمه نامه صادر کنند وجود ندارد و همچنان براساس سرمایه بیمه نامه صادر می شود.

عضو هیئت مدیره شرکت بیمه آسماری افزود: تخصص بیمه گران باید بالا رود و کارشناسان آموزش های درست ببینند در حال حاضر بیمه نامه های عمری که توسط شرکت های بیمه ای عرضه می شود دارای مزیت نسبی برای جامعه بیمه گزاران نیست و همان بیمه نامه های سنتی است که  به آن بیمه نامه های عمرو سرمایه گذاری اضافه شده است اما سرمایه گذاری یک انتخاب  نیست.

کریمی گفت: در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته بیمه نامه های عمر وسرمایه گذاری با حق انتخاب می فروشند و بیمه گزار انتخاب می کند که سرمایه خودرا درکدام شاخه سرمایه گذاری کند اما ما این را عرضه نمی کنیم و شرکت های بیمه ای باید طبق آئین نامه سرمایه گذاری ذخائر، سرمایه گذاری کنند.

وی ادامه داد:یک درصدی را باید در تولیدی و یک درصد رادرمسکن و..سرمایه گذاری کرد ولی عملا این بازارها مشخص شده نیست سرمایه گذارهم که شرکت بیمه است می ترسد سرمایه خودرا در این بازارها ببرد زیرا شرکت بیمه هرروزه نقدینگی لازم دارد کار بیمه گری کار روزمره است ضمن اینکه بیمه گر برنامه کوتاه مدت و میان مدت وطولانی مدت دارد.  

عضوهیئت مدیره شرکت بیمه آسماری اظهارکرد: برخی آئین نامه ها برای شرکت های بیمه ای دست و پا گیر می شود مصوباتی قابل اجرا هستند که شرکت های بیمه بتوانند از ظرفیت بیمه گری خود استفاده کنند دلیل عمده این موضوع که  برخی از شرکت های بیمه قادر به اجرای بعضی از مصوبات شورایعالی بیمه نیستند  نداشتن تخصص و تجربه برای اجرای مصوبات است.

کریمی بیان کرد: درحال حاضر در شرکت های بیمه ای  دانش و تخصص کم است و تصدی مشاغل عمدتا در اختیاراشخاصی است که تجربه و دانش کافی را ندارند و سرمایه گذاری با سهام داری تقریبا یکی شده است در صورتیکه مدیریت شرکت بیمه باید دست افراد تحصیل کرده و دارای تجربه خود رشته های بیمه ای باشد.

وی عنوان کرد: اگر شرکت های بیمه ای را بررسی کنید بسیاری از اعضای هیئت مدیره واجد شرایط نیستند زیرا در آئین نامه ها به ظرفیت و پتانسیل و تعداد آدم های متخصص بازار توجهی نشده است اداره شرکت باید توسط افراد با صلاحیت که شرایط لازم را دارند انجام شود. 


به گزارش روابط عمومی بیمه آسماری ،علیرضا یزدان دوست مدیرعامل بیمه آسماری با اشاره به تمایل خارجی‌ها برای سرمایه گذاری در صنعت بیمه ایران،‌ درباره تاثیر سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار گفت: هندی‌ها فرصت‌هایی را برای صنعت بیمه کشور ایجاد کرده‌اند.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا، به طور کلی، هدف از تشکیل مناطق آزاد در دنیا، اعطای معافیت‌های مالیاتی یا گمرکی برای ایجاد رونق و رشد و توسعه تجارت دانست و افزود :. در ایران نیز هدف از ایجاد این مناطق «تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی» عنوان شده است.

یکی از صنایع فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران، صنعت بیمه است که می‌تواند هم در افزایش پرتفوی بیمه‌ای و هم جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد. در حال حاضر ۴ شرکت جنرال بیمه‌ای حافظ، ایران معین، امید و آسماری و ۲ شرکت بیمه اتکایی ایرانیان و امین در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور فعال هستند

آنچه که در زیر می‌خوانید متن کامل گفتگوی تفصیلی ایبِنا با وی است.

ایبِنا: فارغ از اینکه تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور افزایش یابند یا نه، چالش‌های شرکت‌های بیمه مناطق آزاد چه مواردی هستند؟ در صورتی که این مناطق افزایش نیابند، ظرفیت پرتفوی بیمه در مناطق آزاد چه قدر است؟ از سوی دیگر اگر شرکت‌های سرزمین اصلی از مناطق آزاد خارج شوند، تا چه میزان بر پرتفوی شرکت‌های مناطق آزاد افزوده می‌شود؟

یزدان‌دوست: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جنبه‌های کلان اقتصادی به موضوع افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور نگاه می‌کنند. در دنیا هم برای تبدیل یک منطقه به منطقه آزاد مسائلی مانند مباحث مالیاتی، صادرات و واردات  و راه اندازی صنایع در نظر گرفته می‌شود تا بتوان در نقطه‌ای رونق ایجاد کرد و چه بسا آن را به عنوان «هاب» منطقه تبدیل کرد. از سوی دیگر می‌بینیم که به طور عمومی  مهم‌ترین و پر رفت‌وآمدترین بنادر در دنیا هم عموماً جزو مناطق آزاد هستند.

موافقین و مخالفین تبدیل یک منطقه به منطقه آزاد در بین نمایندگان مجلس ایران نیز بیشتر از جنبه‌های کلان به این موضوع نگاه می‌کنند و کمتر از نقطه نظر بیمه‌ای به آن می‌نگرند. از نقطه نظر بیمه‌ای، بسیاری از فاکتورها در یک منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی، مانند جمعیت، گاهاً ثابت و چه بسا نزولی هستند. نرخ رشد جمعیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بسیاری از مقاطع زمانی، ممکن است صعودی نبوده و ثابت یا منفی باشد.

اگر بخواهیم به عنوان مثال تنها فاکتور جمعیت را در مناطق آزاد ثابت در نظر بگیریم، به جز موضوع نرخ تورم که می‌تواند افزایش حق بیمه تولیدی در رشته‌هایی مانند درمان و شخص ثالث را نیز در پی داشته باشد، سایر فاکتورهای بیمه‌ای در این مناطق ثابت هستند و لذا انتظار افزایش پرتفوی بیمه ای در این مناطق ممکن است امری محتمل نباشد.

با این حال شاید مهم‌ترین عارضه‌ای  که شرکت‌های بیمه‌ای فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با آن روبه‌رو هستند، حضور شرکت‌های سرزمین اصلی است.مهم‌ترین عارضه‌ای  که شرکت‌های بیمه‌ای فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با آن روبه‌رو هستند، حضور شرکت‌های سرزمین اصلی است. این شرکت‌ها بسیار راحت وارد مناطق آزاد می‌شوند و با سرمایه بیشتر، نام‌های گوش آشناتر و سابقه بیشتر طبیعی است که بتوانند راحت‌تر جذب پرتفوی کنند. باید توجه داشت که سرمایه شرکت‌های مناطق آزاد نسبتا پایین‌تر از سرزمین اصلی است و در بهترین حالت سابقه فعالیت آنها نیز به ۱۵ سال می‌رسد.

همچنین شرکت‌های سرزمین اصلی از نظر تبلیغاتی نیز بودجه بیشتری دارند و به طور کلی یکی از مشکلات شرکت‌های بیمه مناطق آزاد، حضور بیمه‌گران سرزمین اصلی در این مناطق است. البته از نظر قانونی، نمی‌توان مانعی برای حضور این شرکت‌ها در مناطق آزاد ایجاد کرد و شرکت‌های بیمه در مناطق آزاد تنها با تکیه بر توانمندی‌های خوداز جمله خدمات ویژه یا متفاوت می‌توانند مشتریان را قانع کنند تا با آنها همکاری داشته باشند.

ایبِنا: آماری دارید که اگر شرکت‌های سرزمین اصلی در مناطق آزاد فعالیت نکنند، چه میزان ظرفیت بیمه‌ای برای شرکت‌های مناطق آزاد به وجود خواهد آمد؟

یزدان‌دوست: آماری ندارم. حتی سالنامه بیمه مرکزی هم آمار حق بیمه‌های تولیدی و خسارت‌های پرداختی را به شکل استانی منتشر می‌کند. به عنوان نمونه، دو جزیره کیش و قشم که هر دو جزو مناطق آزاد هستند و حجم عملیات بیمه‌ای در آنها بالاست، در سالنامه بیمه مرکزی جزو استان هرمزگان در نظر گرفته می‌شوند و تفکیکی از این نظر بین استان هرمزگان و این مناطق وجود ندارد.

ما نمی‌دانیم که حق بیمه تولیدی در منطقه عسلویه در استان بوشهر، منطقه ارس یا بندرانزلی چقدر است. به همین دلیل هم نمی‌توانیم بگوییم که چه میزان از عملیات بیمه‌گری در این مناطق متعلق به شرکت‌های سرزمین اصلی و چه مقدار متعلق به شرکت‌های مناطق آزاد است. با این حال تردیدی وجود ندارد که در صورت خروج شرکت‌های سرزمین اصلی از مناطق آزاد، پرتفوی شرکت‌های بیمه مناطق به مراتب بیش از پرتفوی کنونی آنها خواهد بود.

در حال حاضر شرکت‌های بزرگ سرزمین اصلی در مناطق آزاد ملک خریده یا اجاره کرده‌اند و با تعدادی نیرو در این مناطق فعال هستند. اگر پرتفوی قابل قبولی در این مناطق وجود نداشت، شاید شرکت‌های بزرگ هم تمایلی برای این هزینه ها نداشتند.

ایبِنا: فرصت رو به رشد صنعت بیمه و شرکت آسماری را در مناطق آزاد چه می‌دانید و در چه رشته‌هایی می‌توانید موفق‌تر باشید؟

یزدان‌دوست: با توجه به مجوز جنرال بیمه آسماری برای فعالیت در مناطق آزاد، در همه رشته‌ها می‌توانیم عملکرد مناسبی داشته باشیم. شرکت بیمه آسماری پیش از این شاید خیلی به سمت ایجاد یک فرایند بازاریابی در مناطق آزاد حرکت نکرده بود ولی در حال حاضر طرح‌های جدیدی را برای بازاریابی تهیه و تدوین کرده‌ایم و به جز رشته درمان که در آن با توجه به وجود سهامدار عمده‌ای به نام شرکت کمک‌رسان ایران مزیت رقابتی داریم. در رشته‌های آتش‌سوزی، مهندسی و مسئولیت نیز می‌توانیم رشد خوبی را تجربه کنیم. طبیعتا حضور پررنگ‌تر در رشته‌های درمان خیلی برای بیمه آسماری کار سختی نیست و لذا همه تمرکز ما روی این است که بتوانیم در سایر رشته‌ها مانند آتش سوزی، باربری، مسئولیت و مهندسی و کشتی و شناور بتوانیم قوی تر عمل کنیم.

ایبِنا: حق بیمه تولیدی بیمه آسماری در ۶ ماهه ۹۸ چه میزان بوده است؟

یزدان‌دوست: الان نمی‌توانم عدد و رقم دقیق را اعلام کنم ولی حق بیمه تولیدی بیمه آسماری در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به ۶ ماهه نخست سال گذشته بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است. ما رشد خوبی داشته‌ایم. با توجه به شرایط موجود بازار، نسبت خسارت خوبی هم داریم و امیدواریم با توجه به طرح‌های جدید در زمینه بازاریابی، شرایط بهتری را هم تجربه کنیم.

ایبِنا: مناطق آزاد در دنیا به طور سنتی برای جذاب سرمایه گذاری خارجی، تولید و صادرات ایجاد شده‌اند. چرا در ایران جدای از بحث تحریم، در جذب سرمایه خارجی به ویژه در صنعت بیمه ناموفق بوده ایم؟

یزدان‌دوست: همانطور که مطلع هستید، قوانین و مقررات لازم برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی در مناطق آزاد از جمله در خصوص صنعت بیمه پیش‌بینی شده و ضوابط لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی چه در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی مشخص است.

سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور و ورود به صنعت بیمه ایران تمایل دارند. چند سال پیش و در زمانی که مقوله تحریم تا سطح کنونی محدودیت ایجاد نکرده بود، برخی از فعالان در کشورهای حوزه خلیج فارس تمایل به حضور در صنعت بیمه ایران را داشتند. به هرحال باید توجه داشت که ایران با جمعیت بیش از ۸۰ میلیونی خود، ظرفیت بالایی برای توسعه صنعت بیمه دارد و همچنین می‌توان با این کشورها همکاری داشت و اتکایی از آنها قبول یا به آنها واگذار کرد.

از سوی دیگر نیز می‌توانیم در قالب شرکت‌های سهامداری با شرکت‌های خارجی در مناطق آزاد همکاری داشته باشیم. برخی از کشورهای منطقه هم تمایل دارند به جهت نزدیکی جغرافیایی به جای همکاری اتکایی با شرکت‌هایی در کشورهای اروپایی با شرکت‌هایی در منطقه و حتی ایران همکاری اتکایی داشته باشند.

ایبِنا: در حوزه بیمه به سرمایه‌گذار خارجی چه امتیازی می‌دهیم تا در مناطق آزاد ایران سرمایه‌گذاری کند؟

یزدان‌دوست: این موضوع شاید فقط امتیاز نیست. موضوع دسترسی برای شرکت‌های بیمه به ویژه در حوزه‌هایی مانند بازدید، ارزیابی ریسک و غیره برای شرکت‌های بیمه‌ای بسیار مهم است. اگر واقعا فضای رقابتی برای کار داشته باشیم، شاید شرکت‌های عراقی یا عمانی تمایل بیشتری برای واگذاری اتکایی یا تاسیس شرکت مشترک بیمه‌ای با ایران داشته باشند تا اینکه بخواهند این همکاری را با شرکت‌های اماراتی یا غیره داشته باشند.

این موضوع درباره شرکت‌های بیمه کشورهای عضو اکو و حوزه آسیای میانه و قفقاز مانند تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان نیز صدق می‌کند. باید توجه داشت که برخی از کشورهای همسایه ایران، عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) هستند و حتی زمانی دانشکده بیمه اکو در تهران قرار داشت. می‌توان برای همکاری‌های بیمه‌ای یا سرمایه‌گذاری بسیاری از فعالین این حوزه را برای همکاری مجاب کرد.

ایبِنا: سرمایه گذاری هند در بندر چابهار از تحریم معاف شده است. این موضوع و انتقال کالاهای هندی‌ به افغانستان از طریق این بندر که جزو مناطق آزاد است، چه قدر فرصت برای صنعت بیمه ایجاد کرده است؟

یزدان‌دوست: آمارها نشان می‌دهد که فرصت‌هایی برای صنعت بیمه در چابهار ایجاد شده است. متاسفانه چون آمار چابهار از آمار سیستان و بلوچستان جدا نمی‌شود، آمارهای مربوط به حق بیمه تولیدی نیز دقیق نیست. بیمه آسماری در حال حاضر در چابهار حضور ندارد ولی برنامه داریم که در مقطع زمانی مناسب در این منطقه حضور یابیم.

در بازدیدهای میدانی که طی دو سال گذشته از چابهار داشتم، به وضوح می‌توان تاثیر سرمایه‌گذاری خارجی در چابهار و توسعه این بندر و شهرهای اطراف آن را دید. این موضوع حتما بر حوزه بیمه نیز تاثیرگذار بوده است. با این حال بازهم نمی توان با عدد و رقم درباره این موضوع صحبت کرد چون آمارهای بیمه‌ای چابهار هم مانند سایر مناطق آزاد به طور تفکیک شده منتشر نمی‌شود.

ایبِنا: ماه گذشته انتخابات سندیکای بیمه‌گران برگزار شد و سیدمحمد کریمی برای دو سال به عنوان دبیرکل جدید این سندیکا انتخاب شد. اولویت سندیکا در دوره جدید از نظر شما چه باید باشد؟

یزدان‌دوست: انتخابات سندیکا قرار بود اسفندماه ۹۷ برگزار شود اما با توجه به تغییر اساسنامه سندیکا که در دستورکار شورایعالی بیمه قرارداشت، تا شهریورماه به تعویق افتاد.

همان طور که می‌دانید، ۱۰ نفر در این انتخابات نامزد شدند. فارغ از اینکه سیدمحمد کریمی به عنوان دبیرکل سندیکا انتخاب شد، نکته مهم اتفاق نظر و همسوئی در صنعت بیمه در جهت مثبت بود که در این انتخابات حاصل شد.فارغ از اینکه سیدمحمد کریمی به این سمت انتخاب شد، نکته مهم اتفاق نظر و هم‌سوئی در صنعت بیمه در جهت مثبت بود که در این انتخابات حاصل شد. حتی اگر آقای دکتر حجاریان نیز برای این سمت انتخاب شده بود، می‌توانست مفید فایده و تاثیرگذار باشد زیرا به هرحال هر ۲ نامزد اصلی این انتخابات از بزرگان صنعت بیمه بودند.

یکسری از موارد در صنعت بیمه وجود دارد که نیازمند پیگیری آنها از سوی دبیرکل است. بلافاصله بعد از انتخاب سیدمحمد کریمی به عنوان دبیرکل سندیکا، چند نفر از پیشکسوتان صنعت بیمه تاکید کردند که فارغ از اینکه رای ما چه کسی بوده و چه کسی انتخاب شده است، نکته مهم احترام گذاشتن به رای اکثریت و قبول آن است. الان نیز تمام هم و غم خود را باید برای همکاری با دبیرکل جدید سندیکا داشته باشیم تا این نهاد به اهدافی که برای آن در اساسنامه مشخص شده، دست پیدا کند.

به طور حتم، دبیرکل سندیکا مجری سیاست‌هایی است که توسط شورای عمومی و هیات رئیسه پیش بینی شده در اساسنامه، تعیین می‌شود. نکته مهم هم‌سوئی و هم‌صدایی سندیکا و بیمه مرکزی بود که به هرحال به نظر می‌رسد این امر در انتخابات اخیر محقق شده است و اظهار نظرهای ریاست محترم بیمه مرکزی نیز گویای این است که باید تمام شرکتها سعی در تقویت سندیکا و استفاده بهینه از پتانسیل‌های این تشکل صنفی داشته باشند.

ایبِنا: یکی از موضوعاتی که این روزها مطرح می‌شود، این است که چه قدر از وظایف نظارتی بیمه مرکزی قابل انتقال به سندیکاست. نظر شما در این خصوص چیست؟

یزدان‌دوست: آقای غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی دیدگاه‌های روشن و شفافی در این موضوع داشته اند و بنظر می‌رسد که بیمه مرکزی بی تمایل نیست که  بخشی از وظایف غیرحاکمیتی و قابل تفویض خود را به سندیکا که یک اتحادیه صنفی و تخصصی است، واگذار کند. با توجه به ترکیب کنونی سندیکا و ارتباط قوی آن با بیمه مرکزی، تصورم این است که اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد و سندیکا در بسیاری از حوزه‌ها می‌تواند به بیمه مرکزی کمک کند و همسو با نهاد نظارتی حرکتهای مناسبی داشته باشد.

ایبِنا: صحبتی در پایان دارید؟

امیدوارهستم که با تمامی این بحث‌ها ضریب نفوذ بیمه در کشور افزایش یابد. صنعت بیمه در ایران با وجود سابقه طولانی که دارد، متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم ضریب نفوذ خوبی داشته باشیم. امیدوار هستیم تا با کمک رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی برای بیمه، مردم استقبال بیشتری از صنعت بیمه داشته و دست کم منافع خرید بیمه‌نامه را بدانند و پرداخت حق بیمه را هزینه تلقی نکنند.


به گزارش روابط عمومی بیمه آسماری ،علیرضا یزدان دوست مدیر عامل بیمه آسماری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان به تشریح سیاست های بیمه آسماری پرداخت.

مدیرعامل شرکت بیمه آسماری اعلام کرد که این شرکت به زودی همکاری با چند استارت آپ برای استفاده از ظرفیت آنها در جهت افزایش فروش را آغاز خواهد کرد. به گفته وی، سیستم رضایت سنجی مشتریان نیز در این شرکت در آینده نزدیک پیاده سازی خواهد شد.

او البته پیشنهادهایی هم برای توسعه فعالیت شرکت های بیمه فعال در مناطق آزاد داشت؛ از جمله این که شرایط حضور آنها در رشته های بیمه ای مشخصی  در سرزمین اصلی فراهم شود.

متن کامل گفت و گوی خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان با علیرضا یزدان دوست را در ادامه می خوانید:

جایگاه شرکت بیمه آسماری در بازار بیمه کشور کجاست؟

بیمه آسماری جزو شرکت های تاسیس شده طی یک دهه اخیر است و گرچه هنوز به جایگاه حقیقی خود نرسیده، اما به هر حال همه مدیران شرکت تا کنون از بزرگان صنعت بوده اند. من معتقدم بیمه آسماری به همه اهداف هیات موسس نرسیده، اما در مسیر دستیابی به آن اهداف هست.

شرکت اکنون هیات مدیره منسجمی دارد که با مدیریت اجرایی هماهنگ و همراه است. سهامداران عمده هم وضعیت مشابهی دارند و در اغلب موارد با نقطه نظرات مشترک به موضوعات نگاه می کنیم، بنابراین می توان گفت که شرکت رو به رشد است.

وضعیت پرتفوی شرکت چطور است؟

چارچوب صنعت بیمه کشور بر دو رشته درمان و شخص ثالث قرار گرفته، اما در شرکت ما کمی تاثیر این دو رشته بیشتر است، به طوری که سهم حدود 90 درصدی در پرتفوی ما دارند.

سعی نکردید این ترکیب را بهبود ببخشید؟

یکی از دلایل ایجاد وضعیت کنونی این است که ما در سرزمین اصلی، به جز بیمه نامه درمان انفرادی نمی توانیم بیمه نامه دیگری بفروشیم. موضوع دیگر این است که شرکت های سرزمین اصلی در مناطق آزاد فعالیت زیادی دارند، در نتیجه پرتفوهای غیر از درمان و شخص ثالثی که ما در مناطق آزاد می توانیم جذب کنیم، به سمت شرکت های سرزمین اصلی روانه می شود و نتیجه اش وضع موجود است.

شما با تعارض فعالیت شرکت های سرزمین اصلی در مناطق آزاد چگونه مواجه شده اید؟

به هر حال شرکت های سرزمین اصلی شناخته شده ترند، سرمایه آنها بیشتر است، اسم آنها بیشتر شنیده شده و قدمت آشنایی مردم با آنها بیشتر است، پس طبیعتا راحت تر می فروشند. ما البته تلاش کرده ایم خودمان را بشناسانیم، ولی هزینه رقابت تبلیغاتی میان ما و آنها نابرابر است.

سرانجام این رقابت نابرابر هم قابل پیش بینی نیست، چون شرایط هر روز در حال تغییر است ولی در حال حاضر شرکتهای سرزمین اصلی بخشی از پرتفوهای بالاخص اموال و مسئولیت مناطق آزاد را به خود اختصاص داده اند .

شرکت های بیمه مناطق آزاد به جز این که در سندیکای بیمه گران عضوند، تشکل مستقلی برای دفاع از منافعشان ندارند؟

متاسفانه خیر. هنوز تشکل مستقلی به این منظور ایجاد نشده و مسائل این شرکت ها در سندیکا مطرح می شود. البته کمیته ای درون سندیکا در حال شکل گیری است که مسائل بیمه ها در مناطق آزاد را پیگیری کند.

پیش از این رئیس کل بیمه مرکزی موضوع ادغام شرکت های بیمه را مطرح کرده بود. به نظر شما آیا ممکن است شرکت های بیمه مناطق آزاد را با ادغام، به یک شرکت واحد تبدیل کنیم تا ظرفیت فعالیت آن نیز افزایش یابد؟

یقیناً بخش عمده ای از سهامداران با این موضوع موافقت  ندارند. دست کم درباره سهامداران بیمه آسماری مطمئنم که چنین نظری مورد استقبال نیست ، چون به هر حال هر شرکتی با هدفی تشکیل شده و ممکن است اهداف شرکت ها با هم یکسان نبوده و یا در مواردی با هم در تعارض باشد . بنابراین به نظر نمی رسد این رویه مطلوب سهامداران شرکتها باشد .

شما به هزینه گزاف تبلیغات اشاره کردید. چرا از استارت آپ ها برای معرفی محصولات و توسعه فعالیت هایتان کمک نمی گیرید؟

ما به این کار علاقه مندیم و با تعدادی از آنها هم مذاکره کرده ایم. الان هم مرحله تبادل نظر با آنها در جریان است و می خواهیم توافقاتی انجام دهیم. تصور می کنم تا اواخر مهر ماه، همکاری با استارت آپ ها را شروع می کنیم.

من معتقدم مجموعه های دانش بنیان می توانند به شرکت هایی که حجم عملیات و بودجه تبلیغات آنها زیاد نیست، به خوبی کمک کنند.

بسیاری از شرکت های خدمات رسان، میزان رضایت مشتریان خود از نحوه دریافت خدمت را می سنجند. بیمه آسماری هم چنین کاری می کند؟

به صورت مدون خیر! یعنی سیستم CRM در شرکت تا کنون وجود نداشته است. البته نظرسنجی به صورت میدانی اتفاق افتاده و در جوامع هدف از بیمه گزاران و بیمه شدگان نظرسنجی هایی داشته ایم، اما به صورت سیستماتیک این کار انجام نمی شده است.

به تازگی در حال راه اندازی این سیستم هستیم و این هدف به زودی محقق می شود، اما به طور کلی نتیجه نظرسنجی ها حاکی از رضایت نسبی بیمه گزاران ماست.

درباره نبود فرهنگ بیمه در کشور ما بسیار صحبت شده است. از دیدگاه شما، فرهنگ سازی در این زمینه چطور شکل می گیرد؟

نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و آگاهی سازی نسبت به صنعت و کارکرد بیمه بی بدیل است. باید ابعاد مختلف بیمه را برای مردم تشریح کرد. در حال حاضر بسیاری از مشکلاتی که برای بیمه گزاران پیش می آید، ناشی از عدم اطلاع آنهاست.

بسیاری از بیمه گزاران حتی بیمه نامه خودروی خود را یک بار مطالعه نمی کنند. آنها نمی دانند که باید بیمه را به چشم یک قرارداد نگاه کنند. نمی شود یک طرف قرارداد به تعهدش عمل کند و طرف دوم فقط از منافع آن منتفع شود.

فرهنگ سازی نسبت به بیمه و مزایای آن باید به طور گسترده صورت بگیرد و البته بیمه مرکزی هم در این زمینه مسئولیت قابل توجهی دارد.

به طور کلی اگر سطح آگاهی جامعه نسبت به بیمه و ابعاد آن افزایش یابد، بسیاری از مشکلات به ویژه در زمان پرداخت خسارت کاهش می یابد. در بسیاری از موارد، بیمه گران دوست ندارند به تعهداتشان عمل نکنند، اما چه کنند که طرف دیگر قرارداد به تعهدش عمل نکرده است.

 

 

 

 

 

 


علیرضا یزدان دوست، مدیر عامل بیمه آسماری با معاون توسعه مدیریت منطقه آزاد ارس در خصوص اهمیت و نقش بیمه های بازرگانی در منطقه آزاد به گفت و گو پرداختند .
بر اساس این گزارش در جلسه مذکور ابتدا معرفی کاملی از بیمه‌آسماری، فعالیت ها و توانمندی های این شرکت در مناطق آزاد و سرزمین اصلی ارائه شد و مدیر عامل شرکت بیمه اسماری نیز نقطه نظرات خود را در خصوص اهمیت و نقش بیمه های منطقه ازاد اعلام نمودند وافزود: بیمه‌ آسماری تلاش نموده با اختصاص شعبه ای فعال و با حضور رییس شعبه ای از افراد بومی، همکاری مناسبی در منطقه آزاد ارس داشته باشد.
علیرضا یزدان دوست درادامه به اهمیت نقش بیمه‌ها در اقتصاد و لزوم فعالیت بیشتر بیمه آسماری در منطقه آزاد ارس پرداخت.
وی ضمن اشاره به اینکه بیمه‌آسماری از شرکت‌های خوشنام صنعت بیمه با پتانسیل‌هایی ویژه می باشد افزود : ضمن خوشحالی از حضور پررنگ شرکت بیمه آسماری در منطقه آزاد ارس آمادگی داریم تا با فعالیت حرفه‌ ای بیمه‌ گری و خدمات خوب ، بستری مناسب در جهت عرضه بیمه ای متمایز و مطابق با نیاز ساکنان منطقه آزاد ارس فراهم آوریم.
ایشان ادامه داد : در منطقه آزاد ارس پتانسیل های فراوانی برای فعالیت بیمه گری وجود دارد، هم در بخش های کلان و هم در حوزه بیمه های خرد که این موضوع می تواند همکاری متقابل را بسیار تقویت نماید.
مدیر عامل بیمه آسماری در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور بیمه آسماری در منطقه آزاد ارس درخصوص همکاری های فیما بین ابراز امیدواری کرد .


  • بیمه آسماری

علیرضا یزدان دوست ، مدیر عامل بیمه آسماری به اتفاق هیات همراه ضمن بازدید از شعبه ارس با کارکنان و نمایندگان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی بیمه آسماری ، مديرعامل بيمه آسماری طي نشستي با حضور نمايندگان، با تأكيد بر حرفه‌اي‌گري و تخصص‌گرايي در شبكه فروش در صنعت بيمه تصريح كرد: يک نماينده بايد به صورت حرفه‌اي و جدي شغل و هدف خود را دنبال کند و نبايد به اين حرفه به عنوان شغل دوم نگاه کند. با بررسي در عملكرد نمايندگان موفق مي‌توان متوجه شد كه آنها افرادي هستند كه حرفه خود را جدي گرفته‌اند و براي آن تلاش مي‌كنند.

وي در ادامه تأكيد نمود: اخلاق حرفه‌اي مهم‌ترين اصل هر كسب و كاري است و اين انتظار از همه نمايندگان وجود دارد كه اين مقوله را بسيار جدي بگيرند، چرا كه ممكن نيست بدون رعايت اخلاق و موازين قانوني در اين صنعت ماندگار و موفق شد.

مدیر عامل بیمه آسماری همچنين با اشاره به اهميت توازن پرتفوي شركت عنوان كرد: طبق استراتژي تعيين شده در شركت بايد برنامه‌ريزي‌ دقيقي در جهت فروش بيشتر درتمامی بيمه‌ها انجام پذیرد و در همين راستا نيز از شبكه فروش انتظار مي‌رود با افزايش دانش و مهارت خود و تلاش بيشتر همگام با استراتژي شركت فعاليت خود را بهبود بخشند.

گفتني است در پايان اين جلسه رياست شعبه و نمايندگان نيز مسائل خود را با مديرعامل مطرح نمودند.


  • بیمه آسماری

به نقل از روابط عمومی بیمه آسماری ،علیرضا یزدان دوست مدیرعامل محترم بیمه آسماری در پیامی چهارم شهریورماه ، روز کارمند را به تمامی کارکنان این مجموعه تبریک گفته اند .

متن پیام ایشان بدین شرح می باشد:

موفقیت و تحقق اهداف هر مجموعه ای مرهون تلاش و توانمندی نیروهای متعهد، ماهر، خلاق و مسوولیت پذیری است که همواره می کوشند در حرکت سازمان به سوی اهداف تعیین شده، نقش مؤثری را ایفا می کنند.

چهارمین روز از این ماه را روز تجلیل از کسانی نامیده اند که با صداقت و پشتکار، وبا تلاش مستمردر آينده نزديك موفقيت مستدام و پيشرفتی همه‌جانبه در كليه عرصه‌ها را به دست خواهیم آورد .

بار دیگر این روز فرخنده را به شما سرمایه های اصلی شرکت بیمه آسماری تبریک عرض میکنم و براي يكا يك شما عزیزان و خانواده های مکرمتان از خداوند قادر، توفيق ، سربلندی و ايامی نيك و پربار را آرزومندم .


به گزارش روابط عمومی بیمه آسماری، متن یادداشت علیرضا یزدان دوست مدیر عامل بیمه آسماری در خصوص اعتماد سازی و راهکار افزایش ضریب نفوذ بیمه به شرح زیر است:

 

"ضریب نفوذ بیمه" چطورافزایش می یابد؟ این سوال، سالها دغدغه همه فعالان صنعت بیمه بوده و امسال نیز محور بیست و ششمین همایش بیمه و توسعه قرار گرفته است.

ضریب نفوذ بیمه، از پارامترهای متعددی تاثیر می پذیرد، اما شرایط اقتصادی یکی از ارکان تعیین کننده آن است. وقتی درآمد خانوار کمتر از حد مشخصی باشد، طبیعی است که بودجه کمتری را به بیمه اختصاص خواهد داد. البته رفاه نسبی خانوار، باعث هزینه بیشتر برای بیمه می شود.

از سوی دیگر نحوه خدمات دهی شرکت های بیمه نیز می تواند مردم را به خرید بیمه نامه تشویق یا آنها را از حضور در بازار بیمه دل زده کند. شاید شرکت های بیمه هم تا کنون نتوانسته اند اعتمادسازی لازم را میان مردم داشته باشند.

تجربه نشان داده این «اعتماد سازی» نیز فقط به موضوع پرداخت خسارت محدود نمی شود. هستند بیمه گزارانی که خسارت خوب و به موقع هم دریافت کرده اند، اما از مقطعی، روند همکاری با شرکت بیمه را ادامه نداده اند.

اکنون شرایط اقتصادی خانوار در کشور به گونه ای است که بودجه برای خرید بیمه نامه بسیار محدود شده است. صنایع بزرگ هم بودجه قابل توجهی برای بیمه اختصاص نمی دهند. شرکت های خصوصی و کوچکتر هم که بیشتر باید طالب بیمه باشند، برای خرید بیمه نامه، بیشتر به دنبال قیمت اند.

در واقع می توان گفت که موضوع «قیمت» و «کیفیت» خدمات، یک پارادوکس بزرگ در صنعت بیمه ایجاد کرده است، به طوری که اغلب مشتریان به دنبال پرداخت حق بیمه پایین و دریافت خدمات سطح بالا هستند.

در چنین شرایطی، شرکت های بیمه هم برای ادامه حیات خود به ارائه نرخ های غیر فنی مجبور شده اند. آنها نرخ غیر فنی می دهند تا نظر بیمه گزار جلب شود، در حالی که بیمه گزار باید بداند نرخ پایین احتمالا در دراز مدت به معنای خدمات نامطلوب خواهد بود.

توقع بیمه گزاران برای کاهش نرخ حق بیمه که به طور طبیعی به ارائه خدمات سطح پایین منتج می شود، نارضایتی وسیعی را در بیمه گزاران پدید می آورد و این روند در نهایت باعث می شود اعتماد آنها به صنعت بیمه کم شود.

متاسفانه بخش قابل توجهی از بیمه گزاران، «قیمت» را شاخص اصلی انتخاب شرکت بیمه گر می دانند و این نوع انتخاب هم به بیمه گر، هم به بیمه گزار و هم به صنعت بیمه لطمه زده است.

نتیجه بی اعتمادی به صنعت بیمه، نخریدن بیمه نامه است و نتیجه نهایی آن کاهش ضریب نفوذ بیمه خواهد بود. از دیدگاه من، نقطه عطف فروش بیمه نامه، اعتماد سازی است. اعتمادسازی هم یک طرفه نیست و دو طرف باید در این راستا تلاش کنند.

اگر همه این عوامل دست به دست هم بدهند، اعتمادسازی رخ می دهد، مردم خدمات بهینه دریافت می کنند، بیمه نامه ها فروخته می شود و در نتیجه ضریب نفوذ بیمه افزایش می یابد.


اطلاعات تماس

شماره تماس :

87700070 - 87700080

نمابر :

86088410

آدرس :

تهران، خیابان گاندی جنوبی، کوچه ۱۱ (شهاب)، پلاک ۱۹

سایر خبرها